Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Hoe ga je slim en klantvriendelijk om met retourstromen?
Veel webshop bedrijven hebben te maken met retouren. Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlandse online consument nog altijd het meest retour stuurt. Nederland kent een retourpercentage van 13%. Bedrijven maken het retourneren eenvoudig voor consumenten. Gratis retourneren is voor 29% van online consumenten een belangrijk koopmotief. Behalve gratis retourneren heeft het hele proces enorm impact op klanttevredenheid.
Verwachtingsmanagement
Vaak wordt een aankoop retour gestuurd, omdat het niet voldeed aan de verwachtingen.
Reduceer het aantal retouren door de verwachtingen van klanten te managen. Zorg voor duidelijke en uitgebreide productteksten en afbeeldingen. Geef een goed en helder beeld van de producten door middel van duidelijke productteksten en afbeeldingen.
Maak het voor consumenten zo eenvoudig mogelijk om een review achter te laten. Maak klantreviews zichtbaar. Toon positieve en negatieve reviews waardoor klanten een goede beslissing kunnen nemen.
Biedt verschillende contactmogelijkheden aan. Klanten moeten vragen zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen stellen om een goede keuze te maken.
Maak retouren eenvoudig en toegankelijk voor klanten
Retouren is een onderdeel van het bedrijfsproces. En een gedeelte van de “customer journey”. Hoe eenvoudiger het proces, hoe eerder consumenten geneigd zijn de volgende keer weer te kopen bij jou.
Voor de aankoop bekijken veel consumenten het retourbeleid op jouw website. Beschrijf het retourproces zo simpel een eenvoudig mogelijk. Geef stap voor stap aan wat de klant moet doen om een aankoop te kunnen retourneren. Maak de drempel zo laag mogelijk voor klanten om te kunnen retourneren.
Slimme verpakkingen
Je mag er niet van uit gaan dat consumenten een kast vol verpakkingsmateriaal hebben. Maak gebruik van slimme verpakkingsoplossingen voor meer retourgemak voor klant en jouw bedrijf. Je wilt immers geen volgepropte bananendozen met kranten retour ontvangen niet waar? Hieronder een aantal tips voor slimme verpakkingsoplossingen.
Extra verpakkingsmateriaal
- Stuur een coex verzendzak mee in uw verzendverpakking.
- Uw verzendverpakking als retourverpakking
- Gebruik verzendverpakkingen met dubbele kleefstrook. Deze zijn geschikt voor retourzendingen.
- Maakt u gebruik van verpakking met sluitklep? Stuur dan een sluitzegel met extra lijm mee voor een sterke afsluiting van uw verpakking.
- Gebruik coex verzendzakken met dubbele kleefstrook.
- Stuur altijd een kant en klare retour label mee. Lekker makkelijk!
- Reduceer opvul- en beschermmateriaal door gebruik te maken van stevige verzendverpakkingen.
Retouren is een belangrijk onderdeel van de “customer journey”. Neem de nodige maatregelen om dit proces te vereenvoudigen zodat klanten retouren als gemak ervaren!
Wil je meer weten over duurzame verpakkingsoplossingen?
Deel dit artikel