Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
3 trends in e-commerce verpakkingen
Tegenwoordig doen veel mensen hun boodschappen het liefst online. Deze manier van winkelen heeft vele voordelen. Ten eerste kun je vanuit je eigen huis winkelen, wat betekent dat je niet naar buiten hoeft bij slecht weer of door de mensenmassa's in een druk winkelcentrum hoeft te worstelen.
Ten tweede kun je de tijd nemen om alle verschillende aangeboden producten te bekijken, wat in een fysieke winkel niet altijd mogelijk is. Ook kun je online gemakkelijker prijzen vergelijken. En ten derde is het online aanbod vaak goedkoper dan in fysieke winkels.
Online besteding groeit
Uit onderzoek blijkt dat in het eerste half jaar van 2022 de online bestedingen van Nederlandse consumenten € 16,1 miljard bedraagt. Een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Ook online bestedingen voor wat betreft producten blijven boven niveau voor corona, hoewel er een daling is van -11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bron: Thuiswinkel.org
Verpakkingen zijn nu complexer dan ooit met onderwerpen als duurzaamheid, branding, storytelling en online shopping. Enkele van de laatste trends in e-commerce verpakkingen zijn:
- Persoonlijk
- Duurzaam
- Beleving
Persoonlijk
Verpakkingen worden steeds persoonlijker. Bedrijven gebruiken meer op maat en unieke verpakkingsontwerpen om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Verpakkingen worden aangepast aan het merk of product. Dat kan door het logo of andere beelden van het bedrijf toe te voegen, of door een specifiek kleurenschema te kiezen.
Op maat gemaakte verpakkingen zijn een geweldige manier om het merk van het bedrijf te laten zien en een unieke klantervaring te creëren. Dit kan leiden tot meer klanttevredenheid en loyaliteit.
Klanten zullen zich een bedrijf met een unieke verpakking die het merk weerspiegelt eerder herinneren en een herhaalaankoop overwegen. Bovendien kan een verpakking op maat bijdragen tot een unieke klantervaring.
Duurzaam
Er zijn vele redenen waarom mensen duurzame verpakkingen belangrijk vinden. Sommige mensen vinden het een goed idee om het milieu te helpen, terwijl anderen vinden dat een duurzame verpakking er gewoon mooier ziet.
Wat de reden ook is, duurzame verpakkingsmateriaal is de toekomst van de verpakkingsindustrie en zal zeker blijven groeien in populariteit. Genoeg redenen waarom bedrijven duurzame verpakkingen zouden moeten gebruiken.
Duurzaam verpakken is namelijk goed voor het milieu, omdat het de hoeveelheid geproduceerd afval vermindert en het milieu beschermt. Dergelijke verpakkingsoplossingen bestaan uit recyclebare materialen, wat bijdraagt aan behoud van natuurlijke hulpbronnen.
Door gebruik van duurzame verpakkingen kunnen we allemaal ons steentje bijdragen aan het behoud van onze planeet.
Inmiddels heeft de Europese Commissie plannen en wetten omtrent verpakkingen gepresenteerd. Zij willen de stroom verpakkingsafval flink reduceren. Verpakkingen moeten herbruikbaar, hervulbaar en zo veel mogelijk recyclebaar of afbreek zijn. Verzenddozen mogen maximaal 40% loze ruimte bevatten.
"Uiteindelijk is duurzaam verpakken de toekomst en bedrijven die overstappen op milieuvriendelijkere verpakkingen zullen op de lange termijn beter af zijn. Een win-win-win situatie voor bedrijven, consumenten en het milieu".
Beleving
Klantbetrokkenheid is een belangrijke factor in e-commerce. Verpakkingskeuzes veranderen continue. Consumenten verlangen meer en vooral naar iets anders, hetzij een activiteit, unieke uitspraken of humor. De vraag naar creativiteit neemt toe.
Bedrijven gebruiken steeds meer interactieve en aantrekkelijke verpakkingsontwerpen om hun klanten een onvergetelijke ervaring te bezorgen en meer te betrekken bij het merk. Interactieve ontwerpen kunnen spelletjes, puzzels, QR-codes, hashtags of andere activiteiten bevatten die ontwikkelt zijn om de klant te betrekken bij het product. Een geweldig voorbeeld is het verpakkingsontwerp van Coolblue waar klanten creatieve creaties van maken.
Interactieve verpakkingen zijn een uitstekende manier om klanten te betrekken bij het product, en de merkbekendheid te vergroten. Het is ook een geweldige manier om feedback van klanten te krijgen en te leren wat ze wel en niet leuk vinden aan een product. Door interactieve verpakkingen te gebruiken, kunnen bedrijven een unieke en gedenkwaardige ervaring creëren voor hun klanten waardoor ze blijven terugkomen voor meer.
Uiteindelijk kan een interactieve verpakking bedrijven helpen om hun marketing- en verkoopdoelstellingen te bereiken, en het kan bijdragen tot een hogere klantbetrokkenheid.
Innovatie en hoogwaardige producten en diensten
IGEPA Packaging speelt al jaren in op deze trends door innovatieve en hoogwaardige verpakkingsoplossingen te ontwikkelen die de online winkelervaring voor consumenten gemakkelijker en aangenamer maken. En oplossingen waarmee e-commerce bedrijven het verpakkingsproces zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen inrichten tegen de laagst mogelijke kosten.
Meer weten over trends in e-commerce verpakkingen?
Neem gerust contact op met één van onze verpakkingsspecialisten. Wij helpen je graag verder.
Tel: 088-3445870
Email: packaging@igepa.nl
Deel dit artikel